Luftfartstilsynet konkluderte med at DAT brøt med norsk lov.
Selskapet har vunnet anbud og driver subsidierte ruter mellom Oslo og henholdsvis Røros, Stord og Florø.
Vi fikk gjennom dialog med Norsk Flygerforbund opplyst at det ble brukt flygere og kabinpersonale ansatt i et bemanningsforetak på Kypros.
Disse hadde ikke ansettelseskontrakt i DAT og fikk ikke rettigheter etter arbeidsmiljøloven, selv om de hadde sitt virke i Norge.
Verftet på Stord har lange stolte tradisjoner. Seriøsitet i arbeidslivet har i alle år stått som et felles verdigrunnlag, også for kjøp av tjenester og bruk av innleid arbeidskraft.
Luftfartstilsynet kom med en rekke påbud og frist for utbedring. Dette prøvde DAT i flere omganger å omgå.
Slik saken framstod, inntil vi var trygge på at DAT opererte i tråd med norsk lovgivning, så vi det som naturlig at all bruk av tjenestereiser med DAT stanset.
- Status pr. august 2024: Luftfartstilsynet gikk påny igjennom saken, og slo påny fast at DAT ikke kan organisere seg bort fra sine forpliktelser.
- Link til CAA sin rapport 11.03.2024
- SISTE: Status pr. 29.10.2024: Luftfartstilsynet har gjennomgått ny dokumentasjon fra DAT som bl.a. viser at personalet nå er ansatt i selskapet. Dagbøter opphører.
- Link til CAA sin rapport 29.10.2024